Monday 26 September 2011

Filmový týdeník 30 - recenze Mikulášovy patálie (2009)

Vážený čtenáři, věřím, že si užíváš nádherného babího léta a zároveň tě vítám u kulatého vydáni Filmového týdeníku. Tentokrát tady máme vyhlášení výherce soutěže o pěkný film Terryho Gilliama a recenzi na francouzskou komedii, ve které nehraje ani Pierre Richard, ani Luis de Funés a ani Gérard Depardieu.

SOUTĚŽ

Správné odpovědi na soutěžní otázky z minulého kola jsou:

1. Graham Chapman, John Cleese, Eric Idle, Terry Jones a Michael Palin
2. Heath Ledger
3. The Secret Tournament (nebo také Scorpion KO)

Vylosovaným vítězem, který odpověděl správně na všechny otázky je pan Jan Š. z Uherského Hradiště. Gratuluji ;)

Mikulášovy patálie (Le Petit Nicolas; 2009)

V naší malé kotlince kdekdo vyrůstal na příbězích kluků z Bylo nás pět nebo Bořka a spol. V zemi galského kohouta malí kluci hltají dodnes příběhy svého dětského hrdiny, kterým je malý Mikuláš. Nejen ve Francii ale i u nás vyšlo několik velmi oblíbených knížek o trampotách malého chlapce, které se režisér Laurent Tirard rozhodl v roce 2009 zfilmovat. Tirard si vypůjčil z knížek několik nápadů a rozehrál příběh malého Mikuláše, který žije spokojený život se svými milujícími rodiči a partou nejlepších kamarádů na sklonku padesátých let. Jeho šťastné dětství zkalí až zjištění, že jeho maminka je těhotná a spolu s tatínkem se chystají Mikuláše zbavit aby nepřekážel miminku. Malý popletenec tak rozjíždí na dětské poměry kolosální akci jak osud zvrátit ve svůj prospěch.
Celý film je vyprávěn, z pohledu první osoby a to malého Mikuláše. Tudíž je celý svět vnímán a zprostředkováván skrze optiku malého chlapce. Dospělý divák proto vidí svět vtipně obrácen naruby kdy dospělí jsou zobrazování jako postavy se směšně malichernými problémy a naopak v reálu dětsky malé trable jsou zde brány s náležitou vážností mladého chlapce. Jelikož je příběh adaptován z dětských knížek nevyhneme se několika až infantilním vtípkům, které ale vůbec neruší vzhledem k tomu, komu je film určen. Pořád zbývá slušná porce komických situací, které rozesmějí i dospěláky. Vrcholem je slavnostní večeře Mikulášových rodičů s otcovým šéfem, která jakoby vypadla z českého filmu Světáci.
Co trošku drhne je chybějící silnější kostra příběhu, která by film držela pohromadě. Díky její absenci se tak díváme spíše na sérii kratičkých epizodek a vtipných skečů. Naštěstí to díky neustále přítomnosti úsměvu v divákově tváři tolik nevadí. Je to také dáno také tím, že herecké výkony dětských protagonistů jsou excelentní a každého jednoho kluka z Mikulášovy party si oblíbíte. Jejich rozdílné charakterové vlastnosti jsou zárukou neustálého přísunu šílených nápadů a situací. Dospělé osazenstvo je náležitě komediální a v malé roli se objeví i již dnes stařičký Michel Galabru. Pro ty kdož si nepamatují jména francouzských herců, to je policejní šéf ze slavných Četníků.
Pohled na svět přes dětské oči také bere v potaz celková vizualizace filmu. Ta je náležitě sytě barevná, zbavená všech nečistot reálného světa a trochu tak připomíná absurdní světy Tima Burtona nebo Wese Andersona. Za zmínku stojí i úvodní titulky, které samy o sobě tvoří malý animovaný filmeček v leporelovém stylu, využívající ilustrací z originálních knížek.
Mikulášovy patálie je rodinný a úsměvný film, který se bude líbit většině příznivcům knižní předlohy a všem ostatním může příjemně zkrátit jedno z nadcházejících, deštivě podzimních odpolední.

7/10

NOVINKY

Místo Kevina Costnera se v dalším filmu Quentina Tarantina objeví Kurt Russell. Ten si zahraje správce plantáže, kterou vlastní Calvin Candie v podání Leonarda DiCapria. Hlavním hrdinou je Jamie Foxx akka Django, který si najme CHristopha Waltze aby mu našel unesenou ženu. Film se jmenuje Django Unchained, jak už jsem tady jednou říkal a natáčet se začne letos v listopadu.

TRAILERY

Kdo by neznal Elma ?...