Saturday 8 October 2011

Filmový týdeník 31 - recenze: Crazy Heart (2009)

Babí léto definitivně vyšumnělo a je čas nakoupit deky, filmy a kakao pro nadcházející studené večery. Doufám že přes zimu nezamrznou internety a Filmový týdeník bude stále týdeník. V tomto čísle koukneme na film, za který Jeff Bridges konečně dostal Oscara za nejlepší hlavní roli.

Crazy Heart (2009)

V roce 2008 jsme mohli vidět velmi povedený příběh stárnoucího wrestlera, který se ještě z posledních sil snaží dát do kupy svůj vlastní život. Velikou příležitost tenkrát dostal Mickey Rourke a pořádně ji využil. Rok na to dostal velmi podobnou roli a šanci opět se blýsknout se svým hereckým umem Jeff Bridges. Tentokrát se ale nejednalo o stárnoucího wrestlera nýbrž countryového zpěváka. Režisér Scott Cooper vytáhl z knihovničky přes dvacet let starý román Thomase Cobba s názvem Crazy Heart, zavolal Jeffovi a rozjeli natáčení.
Jeff Bridges vklouzl pod kůži hlavního hrdiny, umělce Bada Blakea. Ten ve svých skoro šedesáti letech jezdí po zapadlých mexicko-amerických barech a s pomocí věrné kytary a flašky whiskey, trpce vzpomíná na svou hvězdnou kariéru, kterou sebral čas a nové generace zpěváků. Z lihové letargie ho vytrhne až setkání s mladou novinářkou Jean, kterou si střihla Maggie Gyllenhaal. Bad Blake najednou spatří jak mu mezi prsty utíká život a z posledních sil se snaží jako bájný fénix vstáti z popela.
Jak se zdá, příběh je vcelku ducha prostý a nepřináší nic nového pod sluncem. Co celý film tlačí kupředu jak hovnivál svou kuličku je ale samotný Jeff Bridges, kterému role padla jak ulitá a je vidět že si v ní celkem liboval. Bridges do role vtiskl část jedné ze svých snad nejslavnějších postav a to flegmatického volnomyšlenkáře Duda z filmu Big Lebowski. Bada Blakea pronásleduje Dude velmi často a například při automobilových přesunech mezi koncerty, kdy Bad má jednu ruku položenou na okýnku, lehce se s ní drží volantu a druhou si bafá cigaretku, je to jako by tam seděl opravdu Dude. Tahle opakovaná herecká poloha vůbec filmu neškodí ale naopak mu velmi pomáhá přidávat na autenticitě umělcovy osobnosti. Za tento výkon dostal Jeff po právu svého prvního Oscara. Řekl bych, že ho měl dostat už dávno protože Jeff je herec vynikající ale radši pozdě než vůbec.
Jelikož je film o country tak je logicky tenhle hudební žánr provozován ve filmu velmi často. Což, jako je můj případ, může některé antipříznivce sem tam otravovat. Existuje několik hudebních směrů, které se nedají dlouhodobě poslouchat v kuse. Mezi ně patří dechovka, jazz a bohužel i country. Co se ale musí nechat, je, že ve filmu ji opravdu zpívá samotný Jeff Bridges a ve vedlejší roli dokonce i vlasatý Colin Farrell, který mě se svou postavou dost překvapil protože jsem si předem nečetl plné obsazení.
Crazy Heart je sice místy klišovitý kousek jako hrom ale nadmíru vynikající Jeff Bridges, který se svou starou a otřískanou károu brázdí nádherné americké scenérie, hraje na kajtru, lije whiskey jak o duši a provozuje chain smoking, celý film vyzdvihává do úplně jiné roviny, která je opile melancholicky vskutku příjemná.

7.5/10

NOVINKY

Marvel Studios pokračují ve své křížové výpravě napříč filmovým světem. Po chystaných The Avengers se objeví Iron Man 3 a Thor 2. A po nich nehodlají v Marvelu přestat chrlit další superhrdiny. Těšit se můžeme na The Inhumans, Guardians of the Galaxy a Ant-Mana. A právě The Inhumans mají nejblíže k realizaci. Jedná se o epický příběh mimozemšťanů, kteří jsou posláni na Zemi v přestrojení za pozemšťany aby sjednotili zbytky své rasy a osvobodili svou planetu.

Na stříbrné plátno vtrhne seriálový právník Perry Mason akka Perný Masoň. Produkci zaštítí společnost Roberta Downeyho Jr. a Robert si možná střihne i hlavní roli.

PLAKÁTY

TRAILERY