Friday 9 September 2011

Filmový týdeník 27 - recenze: Rango (2011)

Na severu Čech je závěr léta opravdu horký a každý den láme rekordy pražského Klementina. Možná by se tam hodil nějaký pořádný šerif, který by všechno postavil do latě. Přesně jako hrdinný chameleón v americkém animáku, na který se podíváme v tomto Filmovém týdeníku.

Rango (2011)

Americká filmová produkce se zmítá ve tvůrčí krizi, její nové zábavě recyklovat se nevyhne žádný starší úspěšný film. Znovuoživení se dočkal i klasický westernový příběh o neklasickém hrdinovi. Tentokrát ho ale režisér Gore Verbinski zabalil do animovaného kabátu a jako poctu starým klasikám ho neudělal ani ve 3D. Gore Verbinski je proslaven především svou sérií Piráti z Karibiku, ze které si vypůjčil Johnnyho Deppa aby mu namluvil hlavního hrdinu chameleóna Ranga.
Rangův svět je ohraničen čtyřmi skleněnými stěnami terária a když je z nich nehodou vyvržen do nelítostné divočiny, začíná mu to pravé dobrodružství. Rango se dostává do pouštního městečka a díky své výřečné nátuře a fantazií se stává místním hrdinou a šerifem. V tom všem si tak trochu ulhaný chameleón libuje dokud není konfrontován skutečnými problémy a jeho kůže není dána všanc.
Potud to zní jako tuctový western ale nenechte se ukolébat. Co Ranga od takových old schoolovek odlišuje je neustálý přísun opravdu komických situací, akce, nádherné animace a WTF momentů.
Vaši bránici nenechá v klidu jedna hláška za druhou, které Johnny Rango trousí s kadencí Jacka Sparrowa. Skvěle mu v tom sekundují všemožní a všepodivní obyvatelé městečka Dirt, jejichž humor je zdravě cynický a sytě černý. Zmiňované wtf momenty tomu vše nasazují korunu a když se Rango zeptá kohouta kterému jedno oko a hlavu protíná zarostlý šíp, jestli ho něco nebolí a ten mu poukazujíc na druhé oko říká, že zánět spojivek mají v rodině tak jen nevěřícně zaklejete wtf.
Gore film nenatočil pro mainstreamového diváka, ten se může trochu ztrácet v různých dvojsmyslech, ironiích a hromadou odkazů na jiné kultovní filmy. V různých scénách tak můžeme poznat například Vesmírnou odyseu, Apocalypsu, několik legendárních westernů a malé cameo si střihne i samotný Johnny Depp jako vyjetý novinář Raoul Duke na cestě do Las Vegas.
O animaci, která je velmi nadstandardní se postarali samotní Industrial Light and Magic, kteří se v minulosti zabývali převážně jen filmovými triky. Jejich premiérový Rango potvrzuje, že to s počítači umí a vaše oko se bude kochat neuvěřitelnými detaily postav a prostředí.
Verbinského vstup na pole animovaného filmu se velmi povedl a díky skvělé kombinaci vizuální stránky, nekončících vtipů a Johnnyho hereckého umu prominete i trochu plochý příběh.

8,5/10

TRAILERY