Sunday 4 September 2011

Filmový týdeník 26 - recenze: Rychle a zběsile 5 (2011)

Je to tady, je to tady, MHD opět přecpané, zastávky plné hulících děcek a první Filmový týdeník v novém školním roce. Tento týden nás protáhnou auta jezdící na diesel, ve kterých i Diesel sedí!

Rychle a zběsile 5 (Fast Five; 2011)

Rychle a zběsile 5 (Fast Five; 2011)

Vsadím se, že každý z vás si občas přišlápnete plyn na podlahu ve vašich žigulíkách, daciích nebo varťasech a okolní svět se vám protáhne do barevných cárů. S pocitem neohroženého pána světa si představíte jak prosvištíte křižovatku na červenou a přes ručku vezmete další zatáčku. Přesně na tuhle notu hraje série akčních filmů o silných vozech, maskulinních mužích a zpocených ženách, Rychle a zběsile. Od prvního dílu této série už uběhlo jářku dobrých deset let a v tomto roce nám do kin zamířil díl pátý pod taktovkou Justina Lina. Ten už má na kontě předchozí dva díly z této víceméně úspěšné frančízy.
Justin Lin už v předchozím díle pomalu naznačoval odklon od hlavního motivu série, který tkví v závodění vytuněných spalovačů nafty ke směru ryze akčního filmu. Jeho Rychle a zběsile 5 tuto transformaci ze sportovně-akční na ryze akční sérii dokončilo a před námi je snímek, kde stejnou roli jako auta dostane i pět bé – borci, banditi, baby, bazuky, a Brazílie.
V hlavní roli se opět objevuje Vin Diesel, který byl snad díky svému jménu pro tuto automobilovou sérii předurčen už dávno předtím než se vylíhla scénáristovi v hlavě. Jeho postava renegáta na útěku, Dominic Toretto, se vynořuje v brazilském Riu aby pomohl starému známému Vinceovi s jedním pochybným kšeftem. Na pomoc jim přichází Dominicova sestra Mia a její nabíječ a zbloudilá policejní duše v jednom, Brian O`Conner. Celá tato partička už se objevila v prvním díle, takže kdo celou sérii sleduje má výhodu v tom, že je zná jako svou rodinu a jejich minulost mu podkresluje současnou story. Pro ty z nás kdo viděli jen díl první nebo žádný to ale zase tolik nevadí protože všechny důležité vztahy jsou bleskurychle vysvětleny chlapáckými gesty a je hned jasno kdo je čí bratr na život a na smrt a kdo s kým má nevyřízené účty.
Po úvodní a našlapané akční scéně přichází Justin Lin s pokusem udělat film rafinovanější, zábavnější a ve stylu Dannyho parťáků svolává do Ria několik dalších přátel našich hrdinů, kteří začnou osnovat plán na loupež století. Odkaz či kopírování Dannyho parťáků je tak do očí bijící až to místy pěkné není. Téměř každý Dannyho parťák tu má svého dvojníka včetně dvou hádajících se skoro bratrů. Bohužel jejich snaha být důmyslní a vtipní přichází vniveč a na scénu musí nastoupit akce. Ta se naopak povedla velmi dobře a všemožné honičky a přestřelky uprostřed flavel jsou velmi svižné a mají ten správný drive. Korunu tomu nasazuje příchod amerického agenta, jehož úkolem je Dominica dovézt v klepetech zpět do země svobody. Tím agentem není nikdo jiný než samotná kráčející skála Dwayne Johnson. Jeho horu svalů nezastaví žádná zeď ani raketomet a jako zuřivý buldok jde Dominicovi po krku. Ten nejenže musí čelit nájezdům brazilského podsvětí ale i americkému profi agentovi a vzniká tak to správně třeskuté napětí.
Z tohoto zatím posledního dílu stříká nejen nafta ale i testosteron na všechny strany jako tuk z dobře usmažené anglické slaniny. Justin Lin se velmi pochlapil a díky kombinaci atraktivního prostředí chudinských čtvrtí Ria a velmi intenzivních akčních scén vytvořil ten pravý popcornový snímek u kterého mozek nemusíte vypínat ale můžete ho rovnou nechat doma v ledničce. To vám pak nebudou vadit ani scény kdy kopy masa začnou filozofovat nebo projevovat své pocity.

7/10

TRAILER