Tuesday 3 May 2011

Filmový týdeník 9 - recenze: Harry Potter a Relikvie smrti (2010); Zdrojový kód (2011)

Den matek a jeho oslavy jsou za námi a proto můžu v poklidu domova dopsat tento Filmový týdeník. Tentokráte o dalším díle kouzelnického sirotka a jednom levnějším scifíčku.

Harry Potter a Relikvie smrti - část 1 (Harry Potter and the Deadly Hallows: Part I; 2010)

Nepatřím mezi fanoušky Harryho Pottera, nečetl jsem žádnou knihu o něm ale vždy se podívám na jeho nový film. Už jen proto, že pěkně udělaných fantasy pohádek je pomálu a Harry patří mezi ty lepší. Relikvie smrti je již sedmým pokračováním a údajně i posledním. Už jsme si zvykli, že filmům nestačí klasická devadesátiminutová stopáž a běžně přesahují dvě hodiny. Nastupující trend je dokonce rozdělit film na dva a Relikvie smrti se této vymoženosti chytla také.
V první části jsme vrženi už do víceméně rozjetého příběhu kdy Harry je na útěku před sílu nabývajícím Voldemortem. Zároveň se snaží najít zbývající viteály, které jsou klíčové ke zničení Voldemorta.
Divák, který neviděl předchozí díly rozhodně bude ztracen v záplavě postav a rozjeté dějové linii. Některé postavy jsem měl problém identifikovat i já ale je to taky tím, že předchozí díly jsem viděl jen jednou a dávno v době kdy šli do kin.
První díl začal vyloženě jako pohádka pro děti a s každým dalším trochu přitvrzoval na strašidelných a temných scénách. Relikvie přitvrdila ještě více a režisér David Yates natočil skoro až psychologicko-hororový thriller, ve kterém hrají teenageři. Rozhodně už to není ta deset let stará, barevná a úsměvná podívaná. Relikvie je temný film odehrávající se na strašidelných a depresivních místech. Hlavní trojice Harry, Hermiona a Ron jsou neustále pronásledováni Smrtijedy a jde jim nonstop o život. Na jakékoli žerty už nezbylo místo.
Daniel Radcliffe je už jako dospívající Potter méně rozkošný a jeho role jakoby mu protékala mezi prsty. Celým filmem je víceméně vláčen Emmou Watson a Rupertem Grintem, kteří dostali slušnou šanci si zahrát už dospělejší roli a dost se jim v ní dařilo. Vedlejší avšak hvězdně obsazené role už tolik prostoru ve filmu nemají a je to trochu škoda. Helena Bonham Carter jako Bellatrix Lestrange nebo Ralph Fiennes akka Voldemort jsou skvělí záporáci a je fajn je při tom provozování záporáctví sledovat. Snad si jich více užijeme ve druhé části.
Velmi pěkným oživením ve filmu je minipříběh vyprávěný Hermionou v podobě krátkého animáče. Je to jeden z momentů na který určitě nezapomenete tak rychle.
Co jsem si nemohl odpustit byl pocit že si scénář vypůjčil několik maličkostí z několika jiných filmů. Scéna kdy Harry prchá před Smrtijedy a je v jakémsi transu jakoby z oka vypadla Pánovi prstenů, kdy Frodo prchá na koni před Nazgůly. Nebo mysl ovlivňující medailónek, který silně evokuje samotný prsten. Několik vypjatých rozhovorů uprostřed liduprázdného lesa mi zase připomnělo pár filmů bratří Coenů.
Relikvie smrti je rozhodně nejdospělejší film z celé Potterovské řady. Díky temnějšímu pojetí, strašidelným a akčním scénám kdy přestřelky se zbraněmi nahrazují přestřelky s hůlkami, bych už zvážil jak staré děti na něj vezmu. Každopádně se mi zatím líbil nejvíce a na rozdíl od ostatních dílů bych se na něj podíval i ještě jednou.

Zdrojový kód (The Source Code; 2011)

“David, čemu biješ teho psa ?“ „Bo vyje“. Duncan Jones je synem slavného muzikanta, jehož jméno je skryto v předešlém prajzském vtipu a zároveň režisérem sci-fi thrilleru Zdrojový kód.
Jones nám po své debutové, komorní a povedené sci-fi Moon představuje příběh amerického vojáka, který se probudí v osobním vlaku v těle cizího člověka. Jeho cílem je najít atentátníka, který do vlaku umístil bombu a ta za osm minut vybouchne.
Na film jsem se těšil, poněvadž měl pozitivní reakce, někteří jej z jakéhosi, mě nepochopitelného, důvodu vyzdvihovali nad Nolanův Počátek, který mi přišel nudně jednoduchý, a je to sci-fi. Film začíná svižně hudbou evokující akční filmy osmdesátých let a se sympaticky zmateným Jakem Gyllenhaalem v hlavní roli. Hlavní devizou filmu mělo být repetitvní prožívání téhož samého a sledování s jakým důvtipem Jake vyřeší nalezení teroristy. Nečekal jsem zábavnou podívanou alá Bill Murray a Na Hromnice o den více ale důvtipné a překvapující činy a následky. Nedočkal jsem se. Jake Gyllenhaal hraje skvěle, bohužel scénář mu nabízí jen pomálu. Těch pár fíglů, které nám předvede při cestování zpět ve sledu událostí jakoby nevědělo jestli se má tvářit komicky nebo vážně vyznívá jaksi nemastně a neslaně. Vedlejší role jsou zahrány kvalitně ale nemají skoro žádný prostor, protože děj je upřen neustále na hlavního hrdinu. Chybí tak jakási protiváha, která by dodávala akčnímu sci-fi potřebnou dynamiku. Ta se jakoby objevuje na samém konci filmu, kdy dochází k zásadní události. Bohužel když se tak stane, objeví se závěrečné titulky a je strašlivá škoda, že snímek právě nezačíná.
I přes tuto hromadu výtek je to pořád film, který není zlé shlédnout. Už jen protože v něm hraje Jake Gyllenhaal (pro dámy) nebo že je to scifíčko ač s nevyužitým zato ale interesantním nápadem (pro pány).

NOVINKY:

4. května umřel americký herec a režisér Jackie Cooper. Mimo jiné si ho můžete pamatovat z filmů o Supermanovi, kde hrál šéf redaktora novin Daily Planet. Jackie se dožil 88 let. RIP

Warner Bros. se rozhodli zfilmovat naživo legendární anime film Akira. Do hlavní role si usmysleli Keanu Reevese.