Thursday 12 May 2011

Filmový týdeník 10 - recenze: Elitní jednotka (2007); Kill The Irishman (2011)

Usama je střelený, hokej skončil, svět je opět v rovnováze a proto můžu dokončit tentokráte kulaté číslo Filmového týdeníku. Tentokrát dva dramata s notnout dávku akce a střílení. Brazilská Elitní jednotka versus amercký film o irovi Kill the Irishman.

Elitní jednotka (Tropa de Elite; 2007)

Možná někdo z čtenářů Filmového týdeníku už byl na slavné Copacabaně ale vsadím se že nikdo si nedal noční procházku v jedné z chudinských flavel. A právě do těchto mist nám zprostředkovává exkurzi režisér José Padilha. Je to exkurze nabitá energií života a smrtí zároveň. Taky poteče krev, bude se hodně podplácet a umírat.
Tropa de Elite neboli Elitní jednotka vypráví příběh tří mladých policistů. Neto a André Matias jsou nováčci v policejním sboru, který bdí nad chudinskou čtvrtí Ria. Do služby nastupují plní elánu a ideáků jak pomoci v boji proti extrémní kriminalitě. Záhy však zjistí, že samotná policie v Riu je prohnilá skrz na skrz a proto se přihlásí k vojenské speciální policii BOPE. Třetí hrdina je Nascimento, kapitán BOPE , který nekompromisně potírá zločince jak mezi dealery zbraní a drog tak i mezi policisty. Nascimento se připravuje na důležitý úkol eliminovat co nejvíce ozbrojenců kolem trasy, kterou si papež vytyčil před svou návštěvou Ria. Zároveň hledá mezi nováčky svěho nástupce, protože jeho žena čeká dítě a chtěl by se toho dožít. Což může být u BOPE problém.
José Padilha umně kloubí osudy této trojice a společně s nimi nás divokou jízdou protahuje těmi nejzapadlejšíma uličkama kopců Ria. Uličky to jsou plné drog, zbraní a násilí. Vše je snímáno skoro až dokumentární kamerou, která jde hodně na tělo a těká z místa na místo při snaze stíhat krok s dějem a zároveň se vyhnout kulkám. Hudba je tvrdá a násilí v plné nahotě. José se nerozpakuje zobrazit popravu ženy střelou do čela nebo upálení zaživa. Přitom to vůbec nepřipadne prvoplánově ale tak nějak to přijmete, sice s otevřenou pusou ale přijmete, jako kolorit místa.
Film byl inspirován výpovědí několika BOPE policistů a ve své době dosti šokoval veřejnost s jakou vícemeně pravdivě popisuje policejní brutalitu. Otázka zdali je přílišná brutalita nutná na místě kde téměř děti nosí zbraně a neváhají během vteřiny zastřelit policitu je ve filmu rozebíráná ze všech směrů. Svůj pohled nabízí jak bohatí studenti, zkorumpovaní policisté tak i samotní členové BOPE. Odpověď si ale musí každý najít sám, protože to vůbec není lehké. Naštěstí indícií máme k dispozici dosti.
Film získal Zlatého medvěda v Berlíně a patří tak ke zlatému fondu brazilské kinematografie. Možná místy pokulhává v nosnosti příběhu ale jako sociologická sonda a jako akční film ze zajímavého prostředí funguje velmi dobře. Jestli ho shlédnete určitě si k tomu ještě přidejte spřízněné Město bohů a pak si dvakrát rozmyslíte kam pojedete na dovolenou.

Kill The Irishman (2011)

Občas narazíte na člověka, kterého byste chtěli zabít ale nemůžete protože nechcete skončit na pár let v jedna plus nula s dalšími třemi podnájemníky. V sedmdesátých letech narazili clevelandští mafiáni na člověka, kterého zabít chtěli opravdu ale pořád se jim to nedařilo.
Film Kill The Irishman je adaptací knihy To Kill the Irishman: The War That Crippled the Mafia. Příběh popisuje kus života irského kriminálníka Dannyho Greena, který se se svou odvahou a rozumem prokousává mafií v Clevelandu a snaží se dostat na pomyslný trůn.
Jeho cesta je dlážděna násilím a kvadriliónem vybuchujících aut.
Režisér Jonathan Hensleigh si před natáčením určitě pouštěl všechno co kdy natočili velmistři žánru Martin Scorsese a Brian De Palma. Inspirace v jejich filmech je cítit na každém kroku, bohužel v celkovém dojmu Irishman ztrácí oproti nim dech hned na několika frontách.
V prvé řadě je to scénář, který tak nějak nedrží pohromadě a neustále odskakuje od důležitých věcí. Filmu chybí detaily jednotlivých epizod Dannyho kariéry a neustále poskakuje dopředu aniž by nás nechal vychutnat si děj.
Hensleigh disponuje obrovským arzenálem herců což pro něj bylo asi větší sousto než čekal. Vyloženě divný ve své roli je hlavní hrdina Danny, kterého hraje Ray Stevenson. Ten v minulosti skvěle zahrál Tituse Pulla v seriálu Řím. V Irishmanovi ale vyznívá jaksi prkenně a možná až nemístně. Ray dostal svou životní šanci ve velkém filmu a místo aby ji chytil za pačesy stojí s přiblblým úsměvem u auta a čeká až ho režisér popostrčí. V dalších rolích se mihnou například zbečkovatělý Val Kilmer. Když se poprvé objevil na scéně okamžitě jsem si vzpomněl na Johnna Travoltu když začínal nabírat na objemu. Kilmer ve filmu moc prostoru nemá a když ho dostane tak svůj papundeklový výraz ve vyjedeném obličeji nehodlá měnit. Kde jsou jeho časy kdy jako Jim Morrison určoval směr jedné generaci. Jiná třída je Christopher Walken, který se může postavit do fronty v masně a je z toho skvělé drama. Je velká škoda, že mu režisér nedal více prostoru.
Co se rozhodně povedlo je dobové aroma sedmdesátých let. Irishman se nebojí jít do exteriérů a mocně mu v tom pomáhá vozový park. Celý film je přehlídka starých amerických korábů kdy do auta učeného pro dva lidi se vejde lidí deset. Auta hrají ostatně velkou roli protože oblíbeným způsobem jak ve válce gangů někoho odstranit bylo dát mu do něj bombu. V Clevelandu kdy se děj odehrává vybuchlo za jeden měsíc až 36 aut. Na výběru lokací a aut producenti nešetřili. Co však ale bije do očí jsou digitálně vložené exploze, které se opravdu nepovedly. Na to kolik film musel stát vypadají opravdu levně.
I přes hromadu nedostatků je Kill The Irishman celkem slušný film, který můžu doporučit. Mně osobně připomína francouzského Veřejného nepřítele č.1. Pěkná podívaná jak to tehdá bylo ale které ovšem chybí ten správný vyprávěčský tah na branku jaký jsme zvyklí vídat v oldschoolových gangsterkách.

NOVINKY:

V červnu započnou práce na oživení Texaského masakru motorovou pilou. Tentokrát se bude motorovka točit ve 3D. Producent Carl Mazzocone se vytahuje, že tento nový díl bude stejně hrůzostrašný jako původní snímek z roku 1973.

Síly spojili režisér Barry Sonnenfeld a komiksový spisovatel Grant Morrison, jejich cílem je natočit film Dominion: Dinosaurus Versus Aliens. Půjde o alternativní minulost kdy na zemi vládli dinosauři, kteří měli více rozumu než se předpokládá. Naši zemi napadnou vetřelci z vesmíru a dinosauři proti nim budou bojovat.

Irský režisér Ruairi Robinson si příští rok střihne scifíčko The Fallen. Ve filmu ztroskotá v Rusku mimozemská vesmírná loď, která kolem sebe vytvoří zónu o poloměreu 400 mil ve které nefunguje elektronika. Mezinárodní zásahová jednotka je vyslána aby tomu přišla na kloub.

PLAKÁT:

TRAILERY: