Thursday 26 May 2011

Filmový týdeník 12 - recenze: Bitva o Hill 60 (2010); Gambit (1966)

Okurková sezóna je v plném proudu, filmový archív je ale téměř nekonečný a ve dvanáctém čísle FT se podíváme na australský válečný film o kopání tunelů plus americkou krimi komedii ze staré školy.

Bitva o Hill 60 (Beneath Hill 60; 2010)

Když řeknu, že tento film je o tunelu, spoustě lidem se vybaví drama z prostředí české politiky a podnikání. Bitva o Hill 60 není ale horor nýbrž drama z první světové války. Filmů na toto téma již bylo natočeno požehnaně a chcete-li z tohoto konfliktu ještě něco vyždímat musíte jít hluboko a najít něco co tu ještě nebylo. Australský režisér do hloubky šel a podařilo se mu vykopat pravdivý příběh australských sapérů, jejichž úkolem bylo podkopávat nepřátelské linie.
Hlavní postavou je kapitán Oliver Woodword (Brendan Cowell), který nechává svou milou a kariéru důlního inženýra daleko v Austrálii a přijíždí do Evropy velet jednotce rodáků. Jejich úkolem je podkopat němci obsazený kopec a nechat ho odletět nejlépe zpět až do Berlína i s tisícemi vojáků.
Protože o taktice podkopávání snad ještě nic natočeno nebylo slibuje začátek film zajímavou podívanou. Postupně se opravdu dovídáme několik zajímavostí, například že tunel může být diverzní, útočný, k čemu a jak sloužili naslouchači nebo jak koukat na světlici abyste i po jejím zhasnutí kope. Jako snad v každém válečném filmu trousí vojáci vtipné hlášky a atmosféra je nabuzená. No a pak už se jen kope a kope. Jak má film na začátku potenciál tak za polovinou už ztrácí maličko dech a už jsem se nemohl dočkat jestli uvidím slibovaný monstr výbuch.
Hrdinná jednotka se zahnutými klobouky je vyvažována několika záběry i z druhé strany tunelu, kde se mladý německý oficír snaží pomocí stetoskopu zjistit co za pikle spojenci kují. Škoda že nedostal více prostoru namísto někdy zbytečných scén, které film natahují na 122 minut. Také mi trochu chyběla výraznější charakterová role, která by film obohatila. Jediná taková postava je pološílený kopáč, který na světlo nevylezl přes tři měsíce. Bohužel je ve filmu asi tři minuty.
Příjemným odlehčením od depresivních zákopů plných bahna a raněných jsou Woodwordovy flashbacky domů před narukováním. V nich se odehrává romantický a vtipný minipříběh namlouvání budoucí Woodwordovy ženy.
Bitva o Hill 60 (moc nechápu tenhle distributorův překlad) je klasický film z 1. světové války, od jiných takových se moc neliší a není to nic nového pod sluncem protože se drží reality. Jako každý kdo se války musel účastnit tak i australští horníci dostali svou poctu. Mezi ostatnímy filmy ho řadím mezi průměr a kdo má tuto tématiku rád ať si nějaký ten bodík připočte. Určitě to pro něj nebude ztráta času, já osobně volím Švejka.
Ještě jedna perlička na závěr, o hlavní roli měl zájem Hugo Weaving ale kvůli své klaustrofobii z projektu vycouval. Žeby opravdu elf ?

Gambit (1966)

Gambit je slovo známé hlavně ze šachů, kdy hráč na začátku partie obětuje figurku aby dosáhl výhody. Je to také pojem kdy někdo vsadí vše na jednu kartu aby získal všechno nebo strašlivě trpěl. Tímto slovem pojmenoval také britský kameraman a režisér Ronald Neame svou kriminální komedii z roku 1966.
Ve filmovém Gambitu hraje hlavní roli zloděje Harryho Deana Michael Caine, ten vymyslí a provede loupež století. Jeho lupem je starožitná busta, kterou vlastní nejbohatší muž na světě Ahmad Shahbandar. Harryho gambitem je najatá hongkongská tanečnice Nicole Chang v podání Shirley MacLaine. Celá kriminální zápletka proběhne velice rychle a hladce a divák si může myslet, že ztratil půlhodinu času sledováním víceméně nezajímavého děje. Ale chyba lávky. Po vydařené loupeži udělá film kotrmelec a je doslova znovu nastartován do zlodějské komedie plné nečekaných zvratů a skvělých hereckých výkonů. I poněkud nezajímavý začátek dostává svou logiku a bez něj by film nemohl fungovat.
Film začíná v Hong Kongu a je krásné sledovat jeho živé ulice a přístav. O něco později se posune do města Dammazu na blízký východ a tam už jsou exteriéry nahrazeny více studiovými scénami, které už nejsou tak vizuálně přitažlivé. Je to sice trochu škoda ale zato dobře vyvážena vtipnými dialogy. Harryho protivníka Ahmada si střihl Herbert Lom (nejvíce znám jako šéf inspektor Dreyfuss v Růžovém panterovi). Ahmad není žádný milionářský snob nebo podivín ale inteligentní sympatický muž se smyslem pro humor. Když se pak rozjede konverzace mezi dvojicí spiklenců Harrym s Nicole a Ahmedem, který se snaží odhalit jejich záměr, tak je o zábavu postaráno. Za zmínku stojí i několik vtipných odkazů na více jak dvě dekády starší slavnou Casablancu.
I když v šedesátých letech vzniklo několik určitě vydařenějších žánrových snímků patří Gambit pořád k těm lepším zločineckým a komorněji laděným filmům. Pokud vám nevadí že filmu je už 45 let a máte chuť na něco lehčího po nedělní huse tak směle do něj. Kdo má radši novější kusy poplatnější dnešní době, ať si počká na příští rok, kdy by se měl do kin dostat remake.

NOVINKY:

Jeff Bridges se objeví v připravovné filmové adaptaci komixové knihy R.I.P.D. Ten vypráví o policistech, kteří zemřeli během služby. To jim ale nebrání aby vytvořili nemrtvou policejní jednotku R.I.P.D.

PLAKÁT:

TRAILERY:

Don`t Be Afraid of the Dark - horor o prokletém domu. Uvidíme v srpnu.