Thursday 3 November 2011

Filmový týdeník 35 - recenze: X-Men: První třída (2011)

Venku zuří teplé počasí, nová Miss World je z Venezuely, chleba levnější není a já vám nabízím nejnovější Filmový týdeník. Tentokrát zkoukneme opravdový megabiják pro masy a vyhlásíme výherce soutěže. Přeji vám příjemné počtení a hezký nový pracovní týden.

SOUTĚŽ

Správné odpovědi předchozího kola snad ani nemusím psát. Tentokrát nepřišla ani jedna špatná odpověd nicméně pro pořádek si je zopakujeme. Tekutý terminátor v podání Roberta Patricka měl kódové označení T-1000. Oskarů za dvojku je stejně jako dílů v celé sérii a to čtyři. Absolutně náhodný los bez přítomnosti pánů Talíře a Markvarta určil jako vítěze pana Karla V. z Mostu. Srdečně blahopřeji. Všichni ostatní soutěžichtivci nesmutněte, v příštím Filmovém týdeníku budeme opět hrát, tentokrát o film z opravdu vypečené filmové série.

X-Men: První třída (X-Men: First Class; 2011)

Nevím kolik z vás mělo při nástupu do první třídy čubu, ale režisér Matthew Vaughn asi ne, protože tak důležitou věc nedaroval ani mladým x-menům, kteří v jeho filmu nastupují do prvního ročníku školy pro super hrdiny. X-Men First Class je už pátým dílem v novodobém zpracování této vlajkové lodi marvelácké komiksové flotily a zároveň prvním vstupem Matthewa jako režiséra do této série. Matthew Vaughn není ale žádné ořezávátko a na kontě už měl před natáčením tři divácky úspěšné filmy – Po krk v extázi, Hvězdný prach a Kick-Ass.
Jeho první X-meni jsou prequelem ke všem ostatním dílům série a představuje nám v něm hlavní hrdiny ještě jako mladé krásné lidi a řadové občany. Čerstvý profesor Xavier stále chodí po svých a Magneto je jen mladý muž Erik, hledající nacistického vraha své matky. Oba spojí osud v podobě společného úhlavního nepřítele, který stojí za kubánskou krizí, jež v padesátých letech málem vyústila v jadernou válku. Po cestě za záchranou lidstva sbírají neobjevené talenty a zárodky prvních super hrdinů a my tak sledujeme vznik prvního týmu X – Menů.
Producenti na X-Menech nešetřili, a je to vidět ve všech směrech. Jak na výpravě, speciálních efektech tak na hereckém obsazení.
I když je film nabit superhrdiny a dalšími postavami tak hlavní role je víceméně rozdělena mezi nemanželský trojúhelník tvořený Charlesem Xavierem, Erikem Lehnsherrem / Magnetem a úhlavním záporákem Sebastianem Shaw. Mozek x-mení partyje si zahrál James McAvoy, který sice srší intelektem ale nicméně je takový nemastný neslaný. O stupeň lepší už je Michael Fassbender, jehož Erik není tak černobílá postava a jeho přerod v Magneta nabízí už nějaký ten herecký zážitek. Smetanu ovšem slízl Kevin Bacon, jenž hraje arcizáporáka, kterého nemají rádi ani normální záporáci. Ono je to sice téměř pravidlo, že záporáci jsou velice charismatičtí ale vždy potěší, že toto pravidlo stále platí a herci jde role od ruky. V rolích dalších hrdinů se sice objeví slavná jména ale většina z nich hraje druhé housle a někteří, s prominutím, snad až pátý hoboj. Velké plus má u mne První třída za opravdu vedlejší role, ve kterých se v mihotavých okamžicích blýskají různé seriálové ikony. Příjemné překvapení je i Hugh Jackman, který se objeví asi na pět vteřin a v titulcích není uveden ale jeho scéna je asi nejvtipnější z celého filmu. Minimálně pro ty, kteří viděli ostatní filmy z celé série.
Nevím na kolik producenty přišli honoráře všech hvězd ale vizuální efekty je musely stát asi tak gazilionkrát více. Je logické, že film o lidech s nadpřirozenými efekty jich bude plný a jsou opravdu všudypřítomné. Od malých genetických změn jednoho lidského subjektu až po velkolepé akční scény. Včetně finální holomajzny kdy je z oceánu vytažen magnetickou silou obrovský předmět. Nechci spoilovat proto přímo nenapíšu o co jde, nicméně ti chytřejší, kteří film ještě neviděli si to vychutnají v traileru.
Jako většině amerických, velkolepých a mainstreamových filmů tak ani X-menům se nevyhnulo trochu toho patosu kdy si kluci a holky promlouvají do duše. Nicméně je to film velice svižný, nezasekává se na nudných podružnostech a sem tam hlavně ze začátku připomíná starou bondovskou školu. Tajní agenti, super záporák se super schopnostmi, které nahrazují super technologie, hudba a šedesátá léta.
X-men První třída je popkorňák erste klasse se vším všudy a asi nejlepší z přehršle komiksových adaptací které jsem za poslední rok viděl. Najdete v něm všechno co od jednodušší zábavy očekáváte - akci, humor, ženské v majtkách/svalovce bez triček, počítačové triky na vysoké úrovni, výbuchy, atomové bomby a vybuchnuvší granát mezi rukama.

8/10

NOVINKY:

Další kultovní snímek osmdesátých let, horor Maniac se dočká svého remaku. Jako sériový vrah žen se ukáže malý hobitek Elijah Wood.

Zlem prožraný hobit Gloom, King Kong nebo inteligentní opice Caesar vynesli Andymu Serkisovi slávu a je považován za motion-capture hvězdu číslo jedna. Své herectví těla pět předvede v pokračování trháku Rise of the Planet of the Apes. Snad už se oscarová Akademie smiluje a zařadí motion-picture do oceňovaných disciplín.

Dokumentární film Life in a Day, který se skládá z mnoha videí zaslaných uživateli YouTube je volně k shlédnutí na zmiňovaném webu. Za úkol měli natočit jak prožili jeden den jejich života, konkrétně 24. červenec 2010. Sešlo se přes 4500 hodin materiálu a z jejich sestřihu vznikl tento unikátní kousek. Rozhodně stojí za to. Recenze nebude, prostě na to koukněte: http://www.youtube.com/lifeinaday

PLAKÁTY

TRAILERY:

"Moderní" adaptace legendárního seriálu 21 Jump Street..